Aangepast plan voor Meerkamp-West te Havelte wordt komende week ingediend bij de gemeente.

Persbericht

Na jaren gesteggel komt er weer beweging in het bouwplan van Meerkamp West te Havelte. Komende week zal het aangepaste stedenbouwkundige plan bij de gemeente Westerveld worden ingediend. Een plan met ca. 90 woningen kan een belangrijke impuls zijn voor huizenmarkt in Westerveld.

Zaterdagochtend kregen we een telefoontje met dit goede nieuws, aldus fractievoorzitter en lijsttrekker Renate Masselink van VVD Westerveld. We hebben het plan nog niet zelf kunnen inzien, maar we hebben wel begrepen dat er 90 woningen gerealiseerd kunnen worden. Er is onder andere ruimte ingetekend voor hofjeswoningen, een concept vergelijkbaar met het concept van een knarrenhof. Met de aanpassingen in dit plan is tegemoet gekomen aan de wensen en opmerkingen gemaakt door de inwoners, gemeente en provincie op het voorgaande plan.

We gaan ervan uit dat dit plan door de gemeente positief ontvangen zal worden. Het bouwen van deze 90 woningen is een goede impuls om de woningmarkt in Havelte weer wat los te krijgen. In dit plan is ook de nodige variatie aan verschillende woningen opgenomen, zodat er voor een brede groep belangstellenden diverse keuzemogelijkheden zijn. Het bouwen van deze woningen is van groot belang voor de doorstroming van woningen in Havelte. Mensen die van een kleinere naar een grotere woning willen, of mensen die nu liever voor een kleinere woning kiezen kunnen met dit plan goed uit de voeten.

De grote vraag is nu ook hoe het plan op het gemeentehuis ontvangen gaat worden en of er voldoende personele capaciteit is om hier snel op te kunnen reageren. Renate Masselink: ‘Dat vacatures op het gemeentehuis moeilijk worden ingevuld is een groot zorgpunt. Maar dit mag de ontwikkeling van dit plan niet verstoren. We hebben ons als doel gesteld dat er in de periode tot 2030 er 1000 extra woningen in Westerveld moeten zijn gerealiseerd. Dat moet toch uitdagend zijn voor iemand die interesse heeft in dit werkveld.’

Op dit moment is er nog weinig te zeggen over hoelang de voorbereidingen nog gaan duren, maar met het indienen van dit stedenbouwkundige plan wordt er een belangrijke stap voorwaarts gezet. Als gemeente is het in ieder geval zaak nu de mouwen op te stropen en te zorgen dat dit plan snel ten uitvoer kan worden gebracht.