WAT ZIJN DE GEVOLGEN VOOR DE KOMST VAN DE WOLF.

Wat zijn de gevolgen van de komst van de wolf.

Compensatie en schadevergoedingen zijn niet afdoende en laten lang op zich wachten. Ondertussen worden er steeds meer schapen gedood en verwond. De schapenhouders gaan dit niet lang meer volhouden en overwegen om hun familiebedrijven te beëindigen.

Afgelopen maandag zijn CDA en VVD fractieleden van gemeente Westerveld en Provincie Drenthe op werkbezoek geweest bij fam. Worst in Wapse. Ook tweede Kamerleden Derek Boswijk (CDA) en Mark Strolenberg (VVD) waren hierbij aanwezig. Een paar schapenhouders hebben hun dagelijkse praktijkervaringen gedeeld.

Het koppel wolven dat zich in de omgeving van het Drents Friese Wold heeft gevestigd laat veelvuldig hun sporen achter na hun nachtelijke strooptochten. De schapenhouders gaan ’s ochtends met lood in de schoenen naar hun kuddes om te kijken of de schapen de nacht weer ongeschonden zijn doorgekomen. Als het dan weer eens blijkt dat de wolf heeft toegeslagen dan lopen de emoties hoog op. Afrasteringen die wolfwerend moeten zijn, blijken niet afdoende te zijn. De wanhoop bij de schapenhouders is nabij. Compensatie op extra benodigde afrasteringen compenseren slechts een klein deel van de totale meerkosten. Schadevergoedingen voor doodgebeten en verwonde schapen laten maanden op zich wachten voordat deze betaald worden. De schapenhouders kunnen hierdoor hun kuddes niet meer aanvullen en lopen zodoende nog meer inkomsten mis. De schapen worden ingezet om op een natuurlijke wijze de landbouwgronden van de boeren te verbeteren en om de struikaanwas op de heidevelden te beperken. Als de schapenhouders hun familiebedrijven moeten stoppen dan zijn de gevolgen erg groot. De vraag is dan ook, is dit wat we in Nederland echt willen.