Een impressie van de zeer geslaagde "Date en Eet" met Roel, onze kandidaat Wethouder.

VVD Westerveld heeft een open uitnodiging verstuurd om op Valentijnsdag te ‘Daten en Eten met Roel’. Hier is door inwoners van Westerveld goed gebruik van gemaakt. De fractieleden waren druk in de weer in de keuken en hebben het 7 gangen Valentijns diner gekookt. Roel Vedder is kandidaat wethouder en wil graag weten wat er allemaal speelt in Westerveld. Met elke gang is Roel in gesprek geweest met een inwoner of organisatie uit Westerveld. Omdat de deelnemers met één gang deelnamen aan het Valentijns diner kregen zij daarnaast ook een buffet met gehaktballetjes in rode saus, Drents stoofvlees met Havelter uitjes, verse Vlaamse frites en een groene salade.

Bij de eerste gang stond een Carpaccio bonbon op het menu. Deze heeft Roel gegeten met bestuursleden Sasja Visser en Jannes Prikken van stichting Veuruut. Ze hebben gesproken over hoe stichting Veuruut mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleid naar werk. Ook hebben ze gesproken over de kansen om “nieuwe statushouders” beter te laten inburgeren en te participeren in onze Westerveldse samenleving.

Bij de tweede gang stond een Ceviche van Kabeljauw op het menu. Aan tafel kwam Jacob Bakker van LTO Noord. Ze hebben gesproken over het meedoen door agrariërs met het ondernemersfonds, de schade die schapenboeren hebben door de wolf en hoe slecht de compensatie is geregeld. Ook diverse andere zaken kwamen nog ter sprake. Gelukkig hield Renate de tijd goed in de gaten want er was tijd te kort om alles te bespreken.

Rundertartaar met Westervelder scharrelei was de derde gang van het menu. Marit Gorter uit Dwingeloo kwam bij Roel aan tafel zitten. Marit vertelde hoe graag zij, en andere jongeren uit Dwingeloo, graag in Dwingeloo willen blijven wonen. Maar dan moeten er wel woningen zijn voor starters. Graag zou ze via een Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) in Dwingeloo aan de slag gaan. Volgens Marit is dit, gezien de huidige regelgeving, nog steeds een optie die ook in andere gemeenten nog steeds wordt toegepast. Het zou ook helpen als de gemeente meer zelf de regie neemt en bouwgrond voor een CPO beschikbaar kon stellen en de jongeren kon begeleiden in de diverse stappen van een CPO project.

Een heerlijke koude Gazpacho was het vierde gerecht van het Valentijnsdiner. Aan tafel kwam Leo Kochen, voorzitter van Dorpshuis Over Entinghe. Roel en Leo hebben gesproken over het beheer en onderhoud van het dorpshuis. Duidelijk is dat er voldoende kansen zijn maar de slechte staat van het dak wel een dingetje is.

Het vijfde gerecht was vers gevulde pasta met op de huid gebakken zalm en groene asperges. Peter Heupink, voorzitter van vv Havelte, is aangeschoven aan tafel. Gesproken is over de steeds verdergaande samenwerking tussen vv Havelte en vv Uffelte. Peter was blij met de nieuwe wit-groene shirts om de samenwerking goed zichtbaar te maken. De plannen voor vervanging van de accommodatie is ook uitvoerig besproken. Ook hierin kunnen zowel vv Havelte alsook de gemeente nog een paar keuzes gaan maken.

Het zesde gerecht was een heerlijke kogelbiefstuk met verse paddenstoelen, peultjes en verse vlaamse frietjes. Deze heeft Roel gegeten samen met Herman Lubbers en Kees Vingerhoets van de werkgroep Wonen, een onderdeel van dorpsgemeenschap Havelte. Ook hier was woningbouw, of eigenlijk het gebrek aan woningbouw, het onderwerp van gesprek. Volgens de werkgroep Wonen is er veel meer mogelijk in Havelte als de samenwerking en de communicatie met de gemeente beter gaat worden.

Het zevende en laatste gerecht van het Valentijns diner was een dessert van meringues met Griekse yoghurt en vers fruit. De gasten bij Roel aan tafel waren Marjolein Rink van het Ondernemersfonds Westerveld en Annet Varekamp namens Koepel Ondernemend Westerveld. Omdat dit het laatste gerecht was hebben we alle tijd genomen om de diverse voor ondernemers belangrijke onderwerpen te bespreken. Van het OV of communicatie tot een betere samenwerking met gemeente en raad. Een idee was om nieuwe medewerkers op het gemeentehuis een gebiedssafari te laten meemaken om zo de gemeente met al zijn dorpen en gehuchten beter te leren kennen. Daarna hebben we nog gezamenlijk met alle tafelgasten nagepraat onder het genot van een kaasplankje. Met een vol en voldaan gevoel is iedereen weer naar huis gegaan.